سرویس گیرندگان Email

سرویس گیرندگان Email

کاربران اینترنت و سایر شبکه هاى داخلى به منظور ارسال نامه هاى الکترونیکى از امکانات و روش هاى متعددى استفاده مى نمایند . مسئولیت ارسال ، دریافت و سایر عملیات مرتبط با نامه هاى الکترونیکى به برنامه هائى با نام " سرویس گیرندگان پست الکترونیکى " واگذار شده است .

مهمترین تفاوت بین این نوع نرم افزارها ، بخش رابط کاربر آنان بوده و هسته عملیاتى آنان در اکثر موارد مشابه یکدیگر عمل مى نماید . صرفنظر از این که شما از کدام نرم افزار به منظور ارسال و یا دریافت Email استفاده مى نمائید ، مى بایست در زمان خواندن نامه هاى الکترونیکى ، دقت لازم به منظور حفاظت خود و سایر افراد موجود در لیست تماس را انجام داد .

نحوه عملکرد برنامه هاى سرویس گیرنده پست الکترونیکى
هر آدرس Email از دو بخش اساسى تشکیل مى گردد : نام کاربر و نام Domain . زمانى که شما قصد ارسال یک Email براى یکى از دوستان خود را داشته باشید ، سرویس دهنده Domain شما مى بایست با سرویس دهنده Domain دریافت کننده، ارتباط برقرار نماید .

فرض کنید آدرس Email شما YourName@FirstTest.com باشد و قصد دارید یک Email را براى یکى از دوستان خود که داراى آدرس YourFriend@SecondTest.com مى باشد ، ارسال نمائید . پس از فعال نمودن دکمه send موجود در برنامه سرویس گیرنده پست الکترونیکى ، سرویس دهنده اى که Domain شما را host نموده است ( FirstTest.com) ، آدرس Email را بررسى نموده و در ادامه با سرویس دهنده اى که Domain دریافت کننده را host کرده است ( SecondTest.com )، ارتباط برقرار نموده تا به وى اطلاع دهد داراى پیامى براى شخصى است که داراى یک آدرس Email بر روى آن Domain است .

پس از برقرارى ارتباط ، سرویس دهنده مسئول host دریافت کننده ، نام کاربر و آدرس Email نامه دریافتى را بررسى نموده و آن را به صندوق پستى مربوطه هدایـت مى نماید .

تنوع در برنامه هاى سرویس گیرنده پست الکترونیکى
همانگونه که اشاره گردید به منظور ارسال و دریافت Email از برنامه هاى سرویس گیرنده پست الکترونیکى و سرویس هاى مختلفى استفاده مى شود که هر یک داراى اینترفیس مختص به خود مى باشند . برخى از برنامه هاى فوق مبتنى بر وب و برخى دیگر به صورت Stand-alone بوده که از یک رابط کاربر گرافیکى استفاده مى نمایند و تعدادى دیگر ، برنامه هائى مبتنى بر متن مى باشند :

برنامه هاى مبتنى بر وب ( hotmail ، Yahoo! Mail )

برنامه هاى Stand-alone مبتنى بر گرافیک( Eudora ، Outlook ، Outlook Express،Pegasus،Thunderbird )

برنامه هاى مبتنى بر متن ( Pine )

نحوه انتخاب یک برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى
یک برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى معمولا" همزمان با نصب سیستم عامل بر روى کامپیوتر شما نصب مى گردد . شما مى توانید در صورت تمایل یک و یا چندین برنامه دیگر را بر روى سیستم خود نصب نمائید . به منظور انتخاب یک برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى پارامترهاى متعددى بررسى مى گردد :

امنیت : آیا برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى تامین کننده اهداف امنیتى در خصوص ارسال ، دریافت و مطالعه نامه هاى الکترونیکى مى باشد ؟ نحوه برخورد وى با ضمائم یک نامه الکترونیکى به چه صورت است ؟ در صورتى که با داده هاى حساس و مهم سروکار داشته باشید ، آیا برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى داراى امکاناتى به منظور استفاده از امضاى دیجیتال و یا رمزنگارى پیام ها مى باشد ؟

محرمانگى : در صورتى که از یک برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى مبتنى بر وب استفاده مى نمائید ، آیا سیاست هاى آنان در رابطه با نحوه برخورد با داده ها را مطالعه نموده اید ؟ آیا این نوع برنامه ها داراى گزینه هائى به منظور ----- نمودن اسپم مى باشند ؟

عملکرد صحیح : آیا برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى به درستى اقدام به ارسال ، دریافت و تفسیر پیام ها مى نماید ؟

اعتماد پذیرى : آیا به برنامه هاى سرویس دهنده پست الکترونیکى مبتنى بر وب مى توان اعتماد داشت و آنان همواره قابل استفاده خواهند بود و یا این که سرویس دهنده همواره داراى مشکلات خاص خود است ( پشتیبانى، مسائل امنیتى ، حجم بالاى کاربران و ... ) .

در دسترس بودن : آیا تمایل به استفاده از email خود از طریق هر کامپیوتر را دارید؟

استفاده آسان : آیا برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى داراى منوها و گزینه هائى است که امکان یادگیرى و استفاده از آنان آسان است ؟

جذابیت و گیرائى : آیا بخش رابط کاربر برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى داراى جذابیت و گیرائى لازم مى باشد ؟

هر برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى از یک روش خاص به منظور سازماندهى ( ارسال ، ذخیره سازى ، حذف و ... ) نامه هاى الکترونیکى استفاده مى نماید .

آیا مى توان بر روى یک کامپیوتر چندین برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى را نصب نمود ؟
شما مى توانید بیش از یک برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى را بر روى کامپیوتر خود نصب نمائید . برخى از آدرس هاى Email که توسط مراکز ISP و یا محل کار در اختیار شما گذاشته مى شود ، صرفا" از طریق کامپیوترى که بدین منظور پیکربندى مى گردد ، قابل دستیابى و استفاده خواهند بود . به منظور خواندن نامه هاى الکترونیکى مى توان از هر نوع برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى استفاده نمود .

در صورتى که داراى بیش از یک برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى بر روى کامپیوتر خود مى باشید ، مى بایست یکى از آنان را به عنوان پیش فرض انتخاب نمائید . زمانى که بر روى لینک موجود در یک صفحه وب و یا یک پیام الکترونیکى کلیک مى نمائید ، برنامه سرویس دهنده پست الکترونیکى پیش فرض ، فعال خواهد شد .

اکثر تولیدکنندگان برنامه هاى سرویس گیرنده پست الکترونیکى ، امکان Download را از طریق سایت خود در اختیار کاربران قرار مى دهند . قبل از Download هر نوع فایلى از طریق اینترنت مى بایست بررسى لازم در خصوص هویت و اعتبار سایت مورد نظر انجام شود .

در صورت تمایل ، مى توان از یک Email رایگان که توسط برخى برنامه هاى سرویس دهنده پست الکترونیکى مبتنى بر وب ارائه مى گردد( نظیر یاهو و hotmail ) ، استفاده نمود . با توجه به این که نگهدارى و پشتیبانى از این نوع آدرس هاى Email بر روى سرویس دهندگان مراکز ارائه دهنده این نوع خدمات انجام مى شود ، امکان دستیابى به Email از طریق هر کامپیوترى وجود خواهد داشت .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد