شما می توانید تلویزیون را روی موبایل خود دریافت کنید ؟!

شما می توانید تلویزیون را روی موبایل خود دریافت کنید ؟!

چند روز است که خبر هایی مبنی بر اینکه موبایل دار ها در تهران می توانند تلویزیون را روی موبایل خود دریافت کنند از طرف مخابرات منتشر شده است . اما به همین راحتی ها هم که فکر می کنید نیست !
به گفته ی مسئولین این سیستم به صورت آزمایشی در تهران فعال شده و در حال حاضر قابل دسترس است . اما ابهامات زیادی در مورد این خبر برای مردم ایجاد شده است .

1- چه طور می توان از این سیستم استفاده کرد ؟
اولین چیزی که ذهن انسان را مشغول می کند گوشی های تلوزیون دار مثل : TV Mobile و NEC است که اتفاقا مطلبی نیز در اینجا در مورد این گوشی ها نوشته ام .اما این گوشی ها بدون نیاز به هیچ امکانی از طرف مخابرات تلوزیون را دریافت می کنند زیرا سیستم TV Tuner دارند و به صورت آنالوگ شبک ها را دریافت می کنند ، پس این گوشی ها از این قاعده مستثنی هستند . در خبرهای اعلام شده از پخش دیجیتالی شبکه ها نام برده شده است ، برای دریافت شبکه ها به صورت دیجیتال امکانات زیادی از طرف مخابرات ، صدا و سیما و گوشی شخص نیاز است .
2- چه گوشی هایی این قابلیت را دارند ؟
گوشی های کمی این قابلیت را پشتیبانی می کنند ، به عنوان مثال گوشی های Nokia n92 و برخی از مدل های ساژم این قابلیت ، یعنی دریافت دیجیتالی شبکه های تلوزیونی را دارند، زیرا دریافت دیتای دیجیتال نیازمند قطعه ای کوچک به نام DVB است . البته بی شک یک نرم افزار نیز برای مدیریت این قطعه وجود دارد .
DVB چیست ؟قطعه ای که دریافت دیتای دیجیتال را امکان پذیر می کند (البته این توضیح ساده ای است)، دی وی بی مختص به موبایل نیست و کاربردها و انواع گوناگونی دارند ، در کنار ماهواره هایی که قرار است به کامپیوتر وصل شوند نیز قطعه ای به این نام و قابلیت وجود دارد ، این قطعه روی کارت PCI مادربود می نشیند .موبایل نیز باید این چنین قطعه ای را البته در اندازه کوچک تر داشته باشد تا دیتای دیجیتال را تشخیص دهد و آنرا برای شخص قابل مشاهده سازد . تعداد خیلی کمی از گوشی های رایج در دست مردم ایران این قابلیت را دارند ، پس زیاد امیدوارد نباشید ! البته قرار است نام تمام گوشی هایی که این قابلیت را دارند به زودی منتشر شود .
3- آیا هزینه ای برای افراد دارد یا خیر ؟
طبق خبر های اعلام شده و بررسی چند فروم و پرسش متوجه شدم که هزینه ی آبونمان برای این سرویس مبلغی در حدود 5000 تومان است و برای مشاهده ی هر شبکه نیز مبلغی جدا به آن اضافه خواهد شد . آیا شما حاضرید این مقدار زا بپرازید ؟ البته اگر گوشیتان قابلیتش را داشته باشد !
باید ها ونباید ها : .وقتی شرکت مخابرات هنوز سرویس های ضروری را راه اندازی نکرده است به فکر پخش دیجیتالی تلویزیون روی موبایل است ، این سرویس در جای خود بسیار خوب است ولی وقتی هنوز ما به سرویس های مهم تری مثل : MMS,VMS,GPRS نیازمند هستیم ، راه اندازی پخش تلویزیون روی موبابل ضرورتی ندارد، اولویت با این سرویس نیست ! اگر مخابرات دنبال فناوری و پیشرفت است باید به فکر سرویس های مهم تری باشد . شاید هم این یک اظهار به پیشرفت و تبلیغات است

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد