اشنایی با فرمت تصویری Gif

اشنایی با فرمت تصویری Gif

 

فرمت تصویرى Gif

پسوند فایلهاى تصویرى (GIF) استانداردى است معین شده و کلى براى تصاویر گرافیکی.عبارت کلمه GIF تشکیل شده از کلماتى ( GRAPHICS INTERCHENG FORMAT) است. این نوع فایل از بهترین وضوح تصویر گرافیکى براى نمایش متنوع تصاویر و همچنین از حجم بسیار کمى برخوردار است. در ضمن فایلهاى تصویرى که با این پسوند باشند به راحتى با هر نوع سخت افزارى قابل کار کردن مى باشند و مى توان آنها را تغیر داد و مجددا بر روى رسانه ذخیره و بازیابى ، ذخیره نمود. یکى از دلایلى که سخت افزار گرافیکى مى تواند با این فایل به راحتى کار کند نوع قالب آن است.

همانگونه که مشخص شده است ، یک ساختار فایل گرافیکى با پسوند GIF از هفت لا یه تشکیل یافته ، که به تر تیب هر کدام از لا یه ها را خواهیم گفت.

1. توضیح تصویر ( GIF SIGNATURE) :

اطلا عاتى بسیار محدود در این قسمت درج مى شوند که مشخص سازند این فایل از چه نوع ساختارى است.

شش کاراکتر مرکب به این ترتیب در این قسمت مى باشند: G I F 8 7 a سه کاراکتر آخرى " 8 7 a " نمایایى را مى سازند که مخصوص این نوع فایل تعریف شده است و هنگام استفاده از فایل بااین کاراکتر مشخص شده مى شود و ضمن استفاده از این کاراکترها معلوم میگردد که این فایل از نوع "GIF" مى باشد.

2. توصیف گر نمایش ( SCREEN DESCRIPTOR) : در این محل شرح کل فایل درج شده است که سراسر آن را پارامترهاى تصویر پرکرده اند و کل فایل از این قسمت استفاده مى کند و با آن مداوم در تماس قرار دارد.

اطلاعاتى که در این ناحیه قرار دارند شامل : تعریف کردن فضاى عکس و یا اطلاعاتى درباره نقشه رنگ زمینه و همچنین داده هایى که عمق تصویر را مشخص مى سازند.

این قسمت شامل 6 لا یه مى باشد :

پهناى نمایش، عمق نمایش، توصیف گر رنگهاى منطقى، وضوح رنگ تصاویر، رنگهاى زمینه، موجودیت هاى رنگ

زمانى که یک تصویر با ساختار GIF بصورت فیزیکى به نمایش در مى آید ، بلطبع از اندازه اصلى خودش که بر روى رسانه ذخیره و بازیابى مى باشد بزرگتر است. به عنوان مثال در محیطى همچون ویندوز مى توان این تصاویر را بزگتر نمود و یا امکان دارد قسمتى از یک تصویر را برش و یا اندکى از رنگ تصویر را کاهش داد.

هر پیکسل را با یک عدد که نمایانگر آن است مى تواند بر روى صفحه و بصورت تو در تو ارزش گذارى گردد. در ضمن براى رنگ زمینه و در حالى که در مد DOS باشیم مى توانیم از اعداد 0 تا 7 استفاده کنیم .

3. نقشه رنگ سرا سرى ( GLOBAL COLOR MAP) :

یک نقشه رنگ سراسرى در فایلهایى با پسوند GIF بصورت اختیارى است ، اما در صورتى که از رنگهاى مختلفى مانند تر کیبى استفاده نموده ایم باید وجود داشته باشد. هر تصویر به همراه خود نقشه رنگ مربوط به خودش را دارد و با استفاده از آن قسمت و رجوع به داده هاى موجود قسمت رنگها را مشخص مى سازد. امروزه این نقشه رنگ بصورت نرمال بر روى سخت افزارها کار مى کند ، زیرا که ساختار این نوع نقشه رنگ به گونه اى است که با سخت افزارهاى گرافیکى همخوانى دارد. با وجود توصیف گر فایل ، پس از خواندن اطلاعات مر بوطه هویدا مى گردد که چه رنگهایى باید از نقشه رنگ استخراج شوند و نقشه رنگ نیز در هنگام خواندن فایل دائم با توصیف گر در تماس است و از داده هایى که مر بوط به رنگ مى شود بهره مى برد تا رنگها بر روى تصویر مشخص گر دند . یک نقشه رنگ بصورت کلى از شش لایه تشکیل شده است ، که سه لا یه آن تکرار رنگهاى بالایى مى باشد ، رنگها به ترتیب از قرمز ، سبز و آبى مى باشد که این سه رنگ مجددا در سه لایه با قیمانده تکرار مى گردند تا ارزش رنگهاى یک تصویر را مشخص سازند.

براى نمایش دادن هر رنگ از فرمول2**( # BIT PER PIXEL) استفاده مى شود.

شاخص برى ارزش رنگ قرمز

شاخص براى ارزش رنگ سبز

شاخص براى ارزش رنگ آبى

تکرار رنگ -شاخص براى ارزش رنگ قرمز

شاخص براى ارزش رنگ سبز

شاخص براى ارزش رنگ آبى

 

اشنایی با فرمت تصویری Gif

 پسوند فایلهاى تصویرى (GIF) استانداردى است معین شده و کلى براى تصاویر گرافیکی.عبارت کلمه GIF تشکیل شده از کلماتى ( GRAPHICS INTERCHENG FORMAT) است. این نوع فایل از بهترین وضوح تصویر گرافیکى براى نمایش متنوع تصاویر و همچنین از حجم بسیار کمى برخوردار است. در ضمن فایلهاى تصویرى که با این پسوند باشند به راحتى با هر نوع سخت افزارى قابل کار کردن مى باشند و مى توان آنها را تغیر داد و مجددا بر روى رسانه ذخیره و بازیابى ، ذخیره نمود. یکى از دلایلى که سخت افزار گرافیکى مى تواند با این فایل به راحتى کار کند نوع قالب آن است.

همانگونه که مشخص شده است ، یک ساختار فایل گرافیکى با پسوند GIF از هفت لا یه تشکیل یافته ، که به تر تیب هر کدام از لا یه ها را خواهیم گفت.

1. توضیح تصویر ( GIF SIGNATURE) :

اطلا عاتى بسیار محدود در این قسمت درج مى شوند که مشخص سازند این فایل از چه نوع ساختارى است.

شش کاراکتر مرکب به این ترتیب در این قسمت مى باشند: G I F 8 7 a سه کاراکتر آخرى " 8 7 a " نمایایى را مى سازند که مخصوص این نوع فایل تعریف شده است و هنگام استفاده از فایل بااین کاراکتر مشخص شده مى شود و ضمن استفاده از این کاراکترها معلوم میگردد که این فایل از نوع "GIF" مى باشد.

2. توصیف گر نمایش ( SCREEN DESCRIPTOR) : در این محل شرح کل فایل درج شده است که سراسر آن را پارامترهاى تصویر پرکرده اند و کل فایل از این قسمت استفاده مى کند و با آن مداوم در تماس قرار دارد.

اطلاعاتى که در این ناحیه قرار دارند شامل : تعریف کردن فضاى عکس و یا اطلاعاتى درباره نقشه رنگ زمینه و همچنین داده هایى که عمق تصویر را مشخص مى سازند.

این قسمت شامل 6 لا یه مى باشد :

پهناى نمایش، عمق نمایش، توصیف گر رنگهاى منطقى، وضوح رنگ تصاویر، رنگهاى زمینه، موجودیت هاى رنگ

زمانى که یک تصویر با ساختار GIF بصورت فیزیکى به نمایش در مى آید ، بلطبع از اندازه اصلى خودش که بر روى رسانه ذخیره و بازیابى مى باشد بزرگتر است. به عنوان مثال در محیطى همچون ویندوز مى توان این تصاویر را بزگتر نمود و یا امکان دارد قسمتى از یک تصویر را برش و یا اندکى از رنگ تصویر را کاهش داد.

هر پیکسل را با یک عدد که نمایانگر آن است مى تواند بر روى صفحه و بصورت تو در تو ارزش گذارى گردد. در ضمن براى رنگ زمینه و در حالى که در مد DOS باشیم مى توانیم از اعداد 0 تا 7 استفاده کنیم .

3. نقشه رنگ سرا سرى ( GLOBAL COLOR MAP) :

یک نقشه رنگ سراسرى در فایلهایى با پسوند GIF بصورت اختیارى است ، اما در صورتى که از رنگهاى مختلفى مانند تر کیبى استفاده نموده ایم باید وجود داشته باشد. هر تصویر به همراه خود نقشه رنگ مربوط به خودش را دارد و با استفاده از آن قسمت و رجوع به داده هاى موجود قسمت رنگها را مشخص مى سازد. امروزه این نقشه رنگ بصورت نرمال بر روى سخت افزارها کار مى کند ، زیرا که ساختار این نوع نقشه رنگ به گونه اى است که با سخت افزارهاى گرافیکى همخوانى دارد. با وجود توصیف گر فایل ، پس از خواندن اطلاعات مر بوطه هویدا مى گردد که چه رنگهایى باید از نقشه رنگ استخراج شوند و نقشه رنگ نیز در هنگام خواندن فایل دائم با توصیف گر در تماس است و از داده هایى که مر بوط به رنگ مى شود بهره مى برد تا رنگها بر روى تصویر مشخص گر دند . یک نقشه رنگ بصورت کلى از شش لایه تشکیل شده است ، که سه لا یه آن تکرار رنگهاى بالایى مى باشد ، رنگها به ترتیب از قرمز ، سبز و آبى مى باشد که این سه رنگ مجددا در سه لایه با قیمانده تکرار مى گردند تا ارزش رنگهاى یک تصویر را مشخص سازند.

براى نمایش دادن هر رنگ از فرمول2**( # BIT PER PIXEL) استفاده مى شود.

شاخص برى ارزش رنگ قرمز

شاخص براى ارزش رنگ سبز

شاخص براى ارزش رنگ آبى

تکرار رنگ -شاخص براى ارزش رنگ قرمز

شاخص براى ارزش رنگ سبز

شاخص براى ارزش رنگ آبى

با تر کیب رنگهاى این لایه ها رنگ مورد نظر بوجود مى آید و نمایش داده مى شود.

هر یک از پیکسلهاى موجود در یک تصویر با وجود داشتن یک نقشه رنگ محلى که توضیح آن در بالا گفته شد ارزش گذارى مى شوند ، تمام این رنگها با توجه به نقشه رنگ بوجود مى آیند.

نمایش رنگهاى ترکیب شده با استفاده از محدوده اعداد 0 تا 255 صورت مى پذیرد . با ترکیب سه رنگ بصورت (255،255،255) رنگ مشکى بدست مى آید ، رنگ زرد کم رنگ از ترکیب اعداد (180،180،0) مى باشد. نا گفته نماند براى مشخص نمودن رنگ عمق یک تصویر مى توان از یک نقشه رنگ استفاده کرد.

در صورتى که توصیف گر ساختار فایل GIF بتواند به خوبى از عهده ترجمه کدها برآید تمام این رنگها به نوبه خودشان در کل تصویر استفاده مى شوند.

4.توصیف گرتصویر( IMAGE DESCRIPTOR) :

وظیفه یک توصیف گر تصویر معین کردن و تهیه نمودن قسمت کار و همچنین معلوم کردن فضاى داخلى یک عکس است.

مى توان گفت یک توصیف گر در هنگام انجام عملیات مربوط به خودش تمام یک تصویر را تجزیه و تحلیل مى کند، بصورت کاراکتر و هماهنگ کننده بین لایه هاى دیگر فایل است و در کل ارتباط بین لایه هاى یک تصویر را مطرح مى کند. لایحه هاى مربوط به توصیف گر:

جدا کننده کاراکترهاى تصویر

مشخص نمودن پیکسلهاى سمت چپ تصویر

مشخص نمودن پیکسلهاى بالاى تصویر

مشخص نمودن پکسلهاى پهناى تصویر

مشخص نمودن تعداد پکسلهاى ارتفاع تصویر

قسمت مربوط به رنگهاى محلى

خصوصیات یک تصویر گر عالى باید به گونهاى باشد که بتواند اندازه یک تصویر را دقیق تشخیص داده و پس از رمز گشایى نمایش تصویر را انجام دهد.

5.نقشه رنگ محلى ( LOCAL COLOR MAP) :

یک نقشه رنگ محلى مى تواند تنظیمات را براى استفاده هاى بعدى از رنگها معین کند.

در صورتى که یک قسمت از یک تصویر توسط توصیف گر فایل خوانده شد ، پس از معین نمودن ترکیب رنگها و نمایش آن نقشه رنگ مجددا به توصیف گر اشاره مى کند تا از دستورات بعدى آن پیروى نموده و ادامه تصویر را نمایش دهد و رنگها معلوم شوند.

در کل مى توان گفت تمامى این لایحه ها در هر لحظه با یکدیگر ارتباط دارند تا یک تصویر به نمایش در آید.

6.محل تصویر ( RASTER DATA) :

پیکسل ها بصورت سرى و با یک شاخص ارزش گذارى مى شوند.

هر پیکسل از سمت چپ به راست و به صورت پى در پى و ردیفى ذخیره مى شود ، همچنین از بالا به پا یین یک تصویر این حالت صدق مى کند.

یک تصویر تا زمانى که به نمایش در مى آید چهار مرحله را در این لایه طى مى کند ، در مرحله اول از سمت چپ به راست و از بالا تا پایین خوانده مى شود ، پس از پایان ردیف اول نوبت ردیف دوم مى رسد و در آخر پس از عبور از چهار مر حله نقاطى که در آنها تصویر قرار گرفته و حاوى داده بوده در خروجى نمایش داده مى شوند.

این حالت تا زمانى ادامه پیدا مى کند که تمام داده ها پو یش گردند و پس از ارزش گذارى به نمایش کلى در آیند.

نکته:

سا ختار فایل GIF بدلیل فشردگى و حجم بسیار کم آن مورد استفاده هاى زیادى هستند.

این نوع فایل با کمک گرفتن از الگوریتم فشرده سازى که به ( L Z W ) معرف است مى توان حجم آن را تا حدود نصف تقلیل داد. به همین دلیل از این نوع پسوند در تصاویر اینترنتى زیاد استفاده مى شود. در صفحات وب هر چه تصاویر حجم کمترى را بخود اختصاص دهند سریعتر صفحه به نمایش در مى آید و کاربر زمان زیادى را منتظر نمى ماند. در حال حاضر تمام نرم افزارهاى گرافیکى ، شامل ویرایش کردن تصاویر از این پسوند فایل پشتیبانى مى کنند. این ساختار فایل متعلق به یکى از شرکتهاى نرم افزارى در آمریکا مى باشد که با پرداخت هزینه سالانه مى توان از نوع پسوند در تصاویر اینترنتى و یا در نرم افزارى استفاده کرد.

 

منبع : بخش مقاله ITiran

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد