مقاله : Autodesk 3Ds Max 2008 version

 مقاله : Autodesk 3Ds Max 2008 version
 


3D Studio MAX محصولی از شرکت Autodesk است که یکی از قویترین و پیشرفته ترین برنامه ها در زمینه طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی به شمار می رود . این برنامه به مدد داشتن ابزارهای کارا و قدرتمند در بسیاری از صنایع به ویژه بازیهای رایانه ای و طراحی و خلق جلوه های ویژه در فیلمها بسیار پرکاربرد است .این برنامه به شما این امکان را می دهد تا طرحها، اجسام و کاراکترهای سه بعدی و همچنین انیمیشن های زیبا و با کیفیت بسیار بالا را در مدت زمان کوتاهی خلق کنید. مهندسان می توانند به راحتی طراحیهای خود در محیط اتوکد را وارد این برنامه کرده و نمای سه بعدی طرح خود را ایجاد کنند و با چاپ آن، نمای کلی طرح خود را قبل از اجرا به مشتریان خود نشان دهند .

برخی از مشخصات کلی برنامه :
..........
  مقاله : Autodesk 3Ds Max 2008 version
 


3D Studio MAX محصولی از شرکت Autodesk است که یکی از قویترین و پیشرفته ترین برنامه ها در زمینه طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی به شمار می رود . این برنامه به مدد داشتن ابزارهای کارا و قدرتمند در بسیاری از صنایع به ویژه بازیهای رایانه ای و طراحی و خلق جلوه های ویژه در فیلمها بسیار پرکاربرد است .این برنامه به شما این امکان را می دهد تا طرحها، اجسام و کاراکترهای سه بعدی و همچنین انیمیشن های زیبا و با کیفیت بسیار بالا را در مدت زمان کوتاهی خلق کنید. مهندسان می توانند به راحتی طراحیهای خود در محیط اتوکد را وارد این برنامه کرده و نمای سه بعدی طرح خود را ایجاد کنند و با چاپ آن، نمای کلی طرح خود را قبل از اجرا به مشتریان خود نشان دهند .

برخی از مشخصات کلی برنامه :
- انیمیشن میکس ؛ تدوین و متحرک سازی در 3D Studio MAX امکانپذیر شده است . برای نمایش حرکات شخصیت مورد نظر می توان از حرکات استاندارد تعریف شده استفاده کرد. همچنین می توان از فرمت XML برای نوشتن حرکات جدید استفاده کرد . ایجاد تصاویر شفاف و با کیفیت در نتیجه استفاده از ابزار شبیه سازی مو، لباس، سایر قسمت های فیزیکی و حرکات تمامی قسمت ها ممکن است .
- مدل سازی با استفاده از این نرم افزار بسیاری از ابزارهای گرافیکی چند ضلعی برای ایجاد اشکال با دقت بالا یا پایین به کار گرفته می شود . وجود ابزارهای گرافیکی پیشرفته باعث شده است تا بتوان فرایند اضافه کردن جزئیات به اجسام را سرعت بخشید. کمک گرفتن از ابزارهای سریع و منحصر به فرد این نرم افزار باعث می شود تا بتوان انواع مدلها از ساده تا پیچیده را به دست آورد .

- ابزارهای نگاشت ماوراء بنفش: با استفاده از این ابزار می توان موقعیت ماوراء بنفش (UV) را در اجسام کنترل کرد. از این ابزار برای طرح دادن به جسم مورد نظر استفاده می شود . ناهمواریهای موجود در اجسام را می توان به کمک ابزارهایماوراء بفش بر طرف کرد . بدین ترتیب، به میزان زیادی در وقت و هزینه صرفه جویی می شود و تمامی قسمت ها در جای خود قرار می گیرند . چنانچه به اصلاحات بعدی نیاز باشد، این کار به راحتی امکان پذیر خواهد بود .

- اجسام (ماتریالها): می توان با استفاده از نگاشتهای جا به جایی اجسام مشبکی با وضوح بالا و کلیه جزئیات را طراحی کرد. همچنین می توان از نگاشت های معمولی برای ساخت مدل با وضوح کم استفاده کرد . بدین ترتیب، می توان انواع بازیها را بدون نیاز به چند ضلعیهای پیچیده طراحی کرد . با استفاده از ویراشگر منحصر به فرد اجسام این نرم افزار می توان مدلهایی با انواع بافت ها و اندازه های واقعی و پیچیدگی زیاد به دست آورد .

- زبان MAXScript: با استفاده از MAXScript می توان در کمترین زمان اشکال های برنامه را ردیابی کرد. همچنین می توان ابزارهای عملیاتی را برای کنترل در واسط کاربری (UI ) به کار گرفت . از این زبان برنامه نویسی شی گرا برای بهینه کردن کار در محیط سه بعدی استفاده می شود. - نور پردازیاز انواع مدلهای نوردهی برای استفاده در بازیهای رایانه ای و انطباق با انواع رنگ ها ، طرح ها و حرکات استفاده می شود . امکانات زیادی برای بالا بردن کیفیت نوردهی در صحنه و جود دارد .

برخی از ویژگیهای این برنامه :
- مدل سازی با استفاده از ویرایشگر چند پله ای ( Poly bridge ) می توان جزئیات را نشان داد . با استفاده از ویرایشگر چند ارتباطه ( Poly Connect ) می توان کنترل بیشتری را بر کل اشکال اعمال کرد .با استفاده از حلقه ها ( Ring/Loop ) می توان ابعاد لبه های جسم را بزرگ یا کوچک کرد. فرآیند اصلاح و یا حذف لبه ها و اجزاء کوچک نیز تسهیل شده است .

نگاشت و آشکار سازی ماوراء بنفش: امکان نمایش نقوش بر مبنای سلایق کاربر فراهم شده است .- امکان حذف آسان تر ناهمواری ها به وسیله امکانات موجود و صاف کردن آنها فراهم آمده است .
- امکان دسترسی مستقیم به شکلهای اصلی ( مانند جعبه، استوانه، کره و ... ) باعث شده تا اصلاحات سریع تر انجام پذیرد .
- امکان صادر کردن نمونه های ماوراء بنفش فراهم آمده است و بدین ترتیب می توان از این نقوش در سایر محیطهای گرافیکی بهره گرفت .

زبان MAXScript: با استفاده از آن می توان روند کاری را به صورت خودکار به گونه ای تنظیم کرد که از بانک اطلاعاتی SQL MAXScript نیز بهره ببرید .
- می توان سرعت یافتن خطاهای موجود را بالا برد . این اشکال زدا از استانداردهای صنعتی استفاده می کند و امکان آن را فراهم می آورد تا بتوان در متن مورد نظر هر گونه جای خالی و متن دیگر را وارد کرد .
- کنترل کننده های فعلی از پشتیبانی MAXScript بهره می گیرند .
- امکان بازسازی مجدد کنترل کننده ها با نامهای مستقل وجود دارد .

پویانمایی شخصیتها
- امکان وارد و صادر کردن HTR و TRC در نظر گرفته شده است . حرکات استاندارد می توانند کل شخصیت، صورت یا فقط بخشی کوچک را حرکت دهند .
- بارگذاری و ذخیره پویانمایی با استفاده از انواع اطلاعات بر پایهXML امکان پذیر است در نتیجه می توان ذخیره، بارگذاری، نگاشت و پویا نمایی را بین شخصیت ها انجام داد . پویانمایی در میان شخصیت های مختلف با اندازه های متفاوت و طراحی های مختلف مقدور است . این امکان نیز وجود دارد که پویانمایی را به بخشهای مختلف از یک جسم که مجدداً مورد استفاده قرار می گیرند، منتقل کرد .
- تمامی محدودیتهای میکس ، تدوین ، اصلاح و زمان دهی در متحرک سازی از بین رفته است .
- کنترل کننده ها این امکان را فراهم می آورند که به راحتی بتوان محدودیتهای موجود در داخل یا خارج لایه را درک کرد . این محدودیت ها عمدتاً برای اعمال کنترل بیشتر و تحرک ساده تر در نظر گرفته شده است .
- با استفاده از گزینه Track-view می توان انتخاب ، مشاهده ، اصلاح یا کار بر روی منحنی ها را با سهولت بیشتری انجام داد.

- پویانمایی حیوانات
در شخصیتهای با گردن بلند یا غیر متعارف با جزئیات زیاد، می توان از ترکیبها و کنترل کننده های جدید بهره گرفت .
- امکان اتصال استخوانها به یکدیگر با سه درجه آزادی فراهم شده است .
- می توان تغییرات در قسمت لگن را که نوعی اتصال توپی به شمار می رود، حذف کرد و کیفیت حرکت این قسمت از اسکلت را بهبود بخشید.
- پشتیبانی از حرکات انگشتان و قوزک پا افزایش داشته است، بدین ترتیب حرکات جزئی مانند خم کردن انگشتان بهتر شکل می گیرند .

- مو و خز
- ابزارهایی برای حالت دهی و شانه زدن و نیز تجعد و فر کردن در طرحهای پیچیده در نظر گرفته شده است.
- ابزار پویایی مو از موتور دینامیک نرم افزار Shave استفاده می کند و نیروهای دیگر که مستقیما از لایه یا حرکت هر اصلاح کننده دیگری، حرکت خود را تامین می کنند، تعبیه شده اند.
- می توان از شکل و هندسه مو در خلق جنگل، انواع گلها یا هر چشم انداز دیگری بهره گرفت.

- لباس
- می توان از انواع طرحهای لباس از نظر جنس پارچه و مدل لباس که مشابه طرح های واقعی است بهره گرفت .
- می توان مواد استفاده شده در لباس اعم از ابریشم، پنبه یا پشم را از فایل انواع لباس انتخاب کرد و طرح را مشابه لباس در دنیای واقعی به دست آورد.
- می توان لباسهای خوش دوخت را با آن نرم افزار طراحی کرد و صرفا بدین گونه نیست که تنها خلق لباسهای گشاد توسط آن انجام شود، حتی می توان منافذ و خط تا را در طرح نشان داد .
- می توان مدل لباس را برای شخصیت های دیگر نیز بکار برد و با تعویض نوع پارچه مدل لباس تغییر نمی یابد .

- طراحی جلوه های تصویری
- می توان از انواع مجموعه رنگها برای بالا بردن کیفیت نوردهی در صحنه استفاده کرد.
- استفاده از اندازه های واقعی این امکان را فراهم می آورد تا از لحاظ فیزیکی و مقیاس، مکانها در صحنه بهتر طراحی شوند.
- می توان مشخصات و اطلاعات مربوط به اشیاء، لایه، اجسام، دوربین و نور را به عنوان اطلاعات مربوط به صحنه، ذخیره و د آینده مجددا از آن استفاده کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد