10 توزیع برتر لینوکس

  
10 توزیع برتر لینوکس
همانطور که می دانید لینوکس دارای توزیع های مختلفی است و هر توزیع بنابر کارایی و شیوه کار کاربرانی را به خود جذب می کند. در این مقاله به معرفی 10 لینوکس محبوب بین کربران می پردازم :
1- Ubuntu
بی گمان اوبونتو یک شوک بزرگ در رده توزیع های دسکتاپ لینوکس می باشد و بویژه با ورود نسخه 7.0.4 معروف به آهوی چابک بسیاری از کاربران لینوکس را به سمت خود کشید.
پروژه اوبونتو توسط یک آفریقایی تبار عضو تیم توسعه Debian به نام Mark Shuttle ...................
 
10 توزیع برتر لینوکس

همانطور که می دانید لینوکس دارای توزیع های مختلفی است و هر توزیع بنابر کارایی و شیوه کار کاربرانی را به خود جذب می کند. در این مقاله به معرفی 10 لینوکس محبوب بین کربران می پردازم :
1- Ubuntu
بی گمان اوبونتو یک شوک بزرگ در رده توزیع های دسکتاپ لینوکس می باشد و بویژه با ورود نسخه 7.0.4 معروف به آهوی چابک بسیاری از کاربران لینوکس را به سمت خود کشید.
پروژه اوبونتو توسط یک آفریقایی تبار عضو تیم توسعه Debian به نام Mark Shuttle Worth طراحی شد و شرکت کانونیکال پشتیبانی مالی و انتشارآن را به عهده گرفت . اولین نسخه این لینوکس محبوب در سپتامبر سال 2004 و بر اساس لینوکس دبیان منتشر گردید و در عرض چند سال به یکی ازآسانترین و کاربردی ترین لینوکس تبدیل گردید.
Ubuntu بر مبنای میز کار Gnome طراحی شده و در آن فایرفاکس و Open Office به کاربر ارایه گردیده است . آخرین نسخه آن Ubuntu7.0.4 با نام آهوی چابک ( Feisty Fawn ) منتشر گردیده که با استقبال خوبی هم مواجه گردیده است و برنامه مدیریت نصب برنامه ها در آن ( ATP ) قادر به شناسایی و نصب بسته های دبیان است .
اوبونتو دارای ویرایش های دیگری مانند : Kubuntu ( اوبونتوی مبتنی بر میز کار KDE ) ، Xubuntu و Edubuntu می باشد وبرای کاربردهای کلاینت و سرور، محیط های 32 و 64 بیتی عرضه گردیده است.
نسخه بتای Ubuntu 7.10 با نام میمون مستعار میمون شجاع ( Gusty Gibben ) تا چند روز دیگر ارائه خواهد شد.
ناگفته نماند طراح اوبونتو قبل از شروع پروژه اوبونتو به عنوان دومین توریست فضایی شناخته می شود.
2- Open Suse
درسال 1992 چهار مبتکر آلمانی (Roland Dyroff, Thomas Fehr, Hubert Mantel و Burchard Steinbild ) طرح لینوکسی به نام Software und System Entwicklung یا به اختصار Suse را پایه ریزی کردند و نسخه 4.2 در سال 1996ارائه شد که برنامه مدیریت سیستم YAST به آن اضافه گردیده بود که تا به امروز در این لینوکس از آن بهره می گیرند.
درسال 2003 این توزیع توسط شرکت ناول خریداری شد و تحت عنوان اپن سورس ،SLES برای کاربرد های دسکتاپ و سرور ارایه شد . این توزیع هم به مانند اوبونتو هم بامیزکار GNOME و هم KDE ارائه می گردد.
آخرین نسخه SUSE ، Open Suse 10.3 می باشد که توزیعی بسیار قوی می باشد. برخی طرفداران لینوکس بزرگترین نقطه ضعف این توزیع را سیاست های تجاری ناول در رابطه با برخی شرکت های مخالف اپن سورس مانند مایکروسافت می دانند.
3- Fedora
فدورا بطور رسمی در سپتامبرسال 2004 توسط دوتن از اعضای تیم توسعه ردهت (Bob Young و Marc Ewing ) ارایه شد و به سرعت جای خود را در بین کاربران لینوکس به عنوان توزیعی آسانتر از ردهت باز کرد و مسئولان ردهت آن را برای مصارف عامیانه و دسکتاپ منتشر می کردند. این توزیع که می توان گفت از ردهت نشات گرفته کماکان برای کاربران معمولی لینوکس دارای پیچیدگی های بیشتری است اما نقطه قوت آن را می توان در نوآوری در طراحی و ساپورت طیف وسیعی از نرم افزار های مبتنی بر لینوکس در فدورا دانست.
4- Debian GNU
دبیان را باید جزو اولین توزیع های لینوکس دانست. این توزیع در سال 1993 اعلام موجودی کرد. Ian Murdock با تعدادی برنامه نویس یونیکس که در اوقات فراغت روی این پروژه کار می کردند و اصلا قصد ارائه یک توزیع رسمی وتجاری را نداشتند اما دبیان در یک دهه به مهمترین توزیع لینوکس تبدیل شد به گونه ای که در حال حاضر بیش از 120 توزیع دیگر مانند اوبونتو و ناپیکس بر اساس آن منتشر شده اندو به عنوان پایدارترین و کاربردی ترین لینوکس برای رده های متوسط و کاربران خانگی قابل استفاده است وبه همراه cd نصب بیش از بیست هزار برنامه کاربردی قابل نصب موجود است که از این لحاظ در بین دیگر توزیع ها قابل تامل است
5- Mandrava
این لینوکس با نام اولیه مندریک (Mandrake ) توسط یک فرانسوی به نام Gaël Duval در ژولای سال 1998 منتشر شد. مندریک در ابتدا نسخه ای از ردهت با انعطاف بالا با محیطکاری KDE بود اما با افزایش محبوبیت مستقل گردید . در سال 2005 شرکت مندریک با شرکت برزیلی Conectiva ادغام شد و نام این توزیع به مندریوا (Mandriva ) تغییر یافت . این توزیع امروزه یکی از لینوکس های با محیط زیبا و قابل اطمینان است که از برنامه Rpm Drake برای نصب آسان بسته های RPM استفاده میکند و یکی از نسخه های زنده این توزیع بایک حافظه فلش قابل اجراست .
6- PCLinux Os
این توزیع اولین بار توسط بیل رینولدز ( از اعضای تیم مندریک و سازنده بسته های نرم افزاری RPM )در سال 2003 ارائه شد،و اگیزه وی از ارائه این توزیع ارائه توزیعی مانند مندریوا برای کاربران عادی ومبتدی بود، اما به تدریج با افزایش برنامه های پیش نصب ویا قابل نصب ونیز نصب درایورهای سخت افزاری آماده روبه جلو گام نهاد.در این توزیع از برنامه APT برای نصب بسته های نرم افزاری RPM استفاده می شود و می توان گفت نقطه ضعف این توزیع عدم ارائه یک برنامه زمان بندی شده و منسجم جهت جهت ارائه نسخه های جدید و یا آپدیت آن است.
7- MEPIS
این توزیع در سال 2003 توسط وارن وودفورد در شرکت MEPIS LLC ساخته شد. این توزیع هم برپایه دبیان و برای سهولت کاربر در کار با آن طرح ریزی شد اما در سال 2006 مپیس اساس سیستم خود را از دبیان به اوبونتو تغییر داد . این توزیع قابلیت هایی چون تشخیص و نصب خودکار سخت افزار ، امکان پخش انواع فایل های مالتی مدیا راداراست و اکنون آخرین نسخه آن بانام SimplyMEPIS در نسخه های 64 و 32 بیتی با کاربرد دسکتاپ وServer عرضه شده است .و از معدود توزیع های لینوکسی است که قابلیت نصب خودکار مودم را دارد.
8- KNOPPIX
ساخت ناپیکس به سال 2003 برمی گردد و این نسخه جزء اولین لینوکس های با قابلیت نسخه زنده (Live ) بود که همین ناپیکس را به انتخاب اول مبتدیان ورود به دنیای لینوکس تبدیل کرده بود، این توزیع پس از بوت شدن در کامپیوتر کاربر ، بسیاری از انواع نرم افزارهای ریزودرشت مانند چندین مرورگر ینترنتی ، چندین برنامه افیس را به وی عرضه می کرد بطوری که کمتر کاربری لازم می دانست برنامه ای را نصب نماید. نقطه ضعف وعجیب این توزیع ایرادات بیشتر در برنامه های نسخه های بالاتر نسبت به نسخه های قدیمی تر است که کاربران را نگران کرده است در حال حاضر نسخه 32بیتی زنده برای دسکتاپ از این توزیع عرضه گردیده و از برنامه نصب APT استفاده می کند.
9- Slackware
اسلک ویر اولین بار در سال 1992 توسط پاتریک والکردینگ و درقالب 24 فلاپی عرضه شد. این توزیع للینوکس بیشتر برای حرفه ای هاست چون تمام مراحل پیکربندی کاملا دستی واز طریق خط دستوری انجام میگیرد ولی به هرحال یکی از حرفه ای ترین و کم باگ ترین توزیع های لینوکس می باشد
10- Gentoo
جنتو در سال 2000 توسط دانیل روبین ( از اعضای اصلی تیم Free BSD ) عرضه شد. وی برخی ماژول های قدرتمند Free BSD را تحت عنوان Portage وارد این توزیع کرد و این توزیع را به یک لینوکس حرفه ای وقدرتمند تبدیل کرد، روش نصب در این توزیع گرچه در ابتدا به صورت کامپایل کردن بود اما بعدا امکان افزودن بسته های RPM به آن اضافه شد گرچه این توزیع از امنیت وپایداری بالاتری برخوردار است اما پیچیدگی های فنی آنباعث شده تا کاربران مبتدی و متوط به سمت این توزیع نیایندو به این مشکل عدم آپدیت زمان بندی شده را هم اضافه کنید.

منبع : http://distrowatch.com


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد